Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11851/3367
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSerdaroğlu, Duygu-
dc.date.accessioned2020-02-12T15:02:14Z-
dc.date.available2020-02-12T15:02:14Z-
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSERDAROĞLU, D. (2017). Waterland:(re) textualizing histories and historicizing the past.en_US
dc.identifier.issn2459-0150
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/265399-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11851/3367-
dc.identifier.urihttp://dtcfdergisi.ankara.edu.tr/index.php/dtcf/article/view/1969-
dc.description.abstractGraham Swift's novel Waterland (1983) is about Thomas Crick, a history teacher. In his history lessons, Thomas Crick merges public history with his private history as well as local history of Fenlands where he lives, to face and to solve the mysteries of his past. Thus, by intermingling public, private and local histories, he erases all the boundaries between them and hence gives a different understanding/representation of history and also his history lessons become a journey to his past/history within public and local histories although the only reason for him to do so is to give less boring history lessons. In that sense, the novel meets on the same ground with the New Historicism, ourished in the mid-1980s as a “new” approach which challenges the traditional understanding of history as a grand-narrative and which focuses on how history is represented rather than what it represents. This article aims to analyze the novel Waterland which deconstructs and reconstructs the notion of history by focusing on the concepts of memory and time, and thus to elucidate how the novel challenges the traditional appreciation of history as a grand narrative by merging public, local and private histories with multiple representations of history.en_US
dc.description.abstractGraham Swift'in 1983 yılında kaleme aldığı "Su Diyarı" adlı romanının başkahramanı Thomas Crick isimli bir tarih öğretmenidir. Thomas Crick, tarih derslerinde anlattığı/anlatması gereken genel tarihi, kendi geçmişinin gizemlerini çözmek ve geçmişi ile yüzleşmek için öznel tarihi ve yaşadığı Fenlands'in yerel tarihi ile iç içe anlatmaktadır. Asıl amacının daha az sıkıcı tarih dersleri vermek olduğunu söylese de, Thomas Crick'in verdiği tarih dersler geçmişe olan bir yolculuk haline gelir. Bu yolculukta Thomas Crick, resmi, yerel ve öznel tarihleri iç içe anlatarak sözü edilen üç farklı tarih arasındaki sınırları yıkmaktadır. Bu anlamda, roman 1980'li yılların ortasında "yeni" bir edebi yaklaşım olarak ortaya çıkan ve çoklu tarih anlayışını savunan ve tarihin kendisi yerine nasıl temsil edildiği ile ilgilenen Yeni Tarihselcilik kuramı tarih anlayışı ile örtüşmekte ve böylece geleneksel tarih anlayışına meydan okumaktadır. Bu makalenin amacı, geleneksel tarih anlayışından çok uzak olan farklı tarih temsil(ler)ini ortaya çıkaran "Su Diyarı" adlı romanı, Yeni tarihselcilik yaklaşımı çerçevesinde zaman ve bellek kavramlarına değinerek incelemek ve böylece öznel, yerel ve genel tarihin nasıl iç içe geçtiğini ve çoklu tarih temsillerinin geleneksel tarih anlayışını nasıl yıktığını ortaya çıkarmaktır.tr_TR
dc.language.isoenen_US
dc.publisherAnkara University The Faculty of Languages and History-Geographyen_US
dc.publisherAnkara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesitr_TR
dc.relation.ispartofAnkara University The Journal Of The Faculty Of Languages And History - Geographyen_US
dc.relation.ispartofAnkara Üniversitesi Dil Ve Tarih – Coğrafya Fakültesi Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectNew Historicismen_US
dc.subjectRepresentation(s) of Historyen_US
dc.subjectHistoricizing the texten_US
dc.subjectTextualizing Historyen_US
dc.subjectMemoryen_US
dc.subjectGraham Swiften_US
dc.subjectWaterlanden_US
dc.subjectYeni Tarihselciliktr_TR
dc.subjectTarih Temsilitr_TR
dc.subjectMetnin Tarihselleştirilmesitr_TR
dc.subjectTarihin Metinselleştirilmesitr_TR
dc.subjectBellektr_TR
dc.subjectSu Diyarıtr_TR
dc.titleWaterland: (re)textualizing Histories and Historicizing the Pasten_US
dc.title.alternative"su Diyarı": Tarihin (yeniden) Metinselleştirilmesi ve Geçmişin Tarihselleştirilmesien_US
dc.typeArticleen_US
dc.departmentFaculties, Faculty of Science and Literature, Department of English Language and Literatureen_US
dc.departmentFakülteler, Fen Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümütr_TR
dc.identifier.volume57
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage961
dc.identifier.endpage980
dc.institutionauthorSerdaroğlu, Duygu-
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.trdizinidTWpZMU16azVPUT09-
dc.identifier.trdizinid265399en_US
item.openairetypeArticle-
item.languageiso639-1en-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü / Department of English Language & Literature
TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Waterland.pdf612.32 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

374
checked on Dec 23, 2024

Download(s)

50
checked on Dec 23, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.