Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11851/4131
Title: Sarah Kane ve Postdramatik Tiyatro
Authors: Bal, Mustafa
Keywords: Postdramatic
postdramatic theater
Crave
4.48 Psychosis
In-Yer-Face theater
Contemporary British drama
Twentieth century British drama
Twentieth century drama
Performance text
apocalypse
apocalyptic
apocalypse in drama
Postdramatik
Postdramatik tiyatro
Sarah Kane
Arzu
4.48 Psikozu
Yüze vurumcu tiyatro
Çağdaş İngiliz tiyatrosu
Yirminci yüzyıl İngiliz tiyatrosu
Yirminci yüzyıl tiyatrosu
Performans metni
apokalips
apokaliptik
tiyatroda apokalips
Publisher: Mitos Boyut
Source: Bal, Mustafa (2016).Postdramatik tiyatro ve ingiliz tiyatrosu. Sarah Kane ve Postdramatik Tiyatro.(pp. 32-52).Mitos Boyut.
Abstract: This chapter studies the relations between the experiential theater of Sarah Kane and Hans-Thies Lehmann's postdramatic theater theory. Postdramatic theater is a new interpretation of the artful representation of the human-being through a set of novel aesthetics that get rid of the traditional dramatic concepts such as authoritative dramatic text, mimesis, representation, and linear and regular flow of events. In this sense, this study examines how and to what extent some significant characteristics of Kane's plays, especially their breaking away from the text and traditional plot construction, and the apocalyptic discourse are conducive in revealing the postdramatic in Crave and 4.48 Psychosis.
Bu bölümde, deneyselciliği merkeze alan anlayışıyla 1990'lar İngiliz tiyatrosunda önemli bir yere sahip Sarah Kane tiyatrosunun, Hans-Thies Lehmann'ın 'postdramatik tiyatro' olarak kavramsallaştırdığı tiyatro kuramı ile olan bağları incelenmektedir. Postdramatik tiyatro, geleneksel tiyatroda var olan totaliter metin, mimesis, temsil, sıralı ve düzenli kurgusal mantıktan kurtulup dramayı tamamıyla reddetmeden, insanın sanatsal temsilinin yeni bir yorumlanışı olarak görülür. Buradan hareketle bu bölümde, özellikle metinden ve geleneksel dramatik olay örgüsünden uzaklaşmanın ve apokaliptik söylemin Sarah Kane'in Crave ve 4.48 Psychosis oyunlarında gözlemlenen postdramatikliğin ortaya çıkışında nasıl etkilerinin olduğu üzerine yoğunlaşılmaktadır.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.11851/4131
ISBN: 9786059306171
Appears in Collections:İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü / Department of English Language & Literature

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mustafa_BAL.pdf620.61 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

506
checked on Dec 23, 2024

Download(s)

882
checked on Dec 23, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons