İşletme Yüksek Lisans Tezleri / Business Administration Master Theses
Permanent URI for this collectionhttps://gcris3.etu.edu.tr/handle/20.500.11851/616
Browse
Browsing İşletme Yüksek Lisans Tezleri / Business Administration Master Theses by Title
Now showing 1 - 20 of 136
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis 2008 Küresel Ekonomik Kriz Sonrası Türk Bankacılık Sektöründe Nakit Tutma Oranlarının Seçili Finansal Göstergeler ile İlişkisi(TOBB ETÜ, 2022) Şeyhoğlu, Atıf Reşat; Murat, AtılımNakit tutma davranışı organizasyonel anlamda riskten kaçışın ve ihtiyatlı davranmanın en belirgin uygulaması olmaktadır. Nakit veya nakit benzeri bir varlığın korunmak veya gelecekte belirsiz bir zamanda kar etmek amacıyla kullanılmasın ifade eden nakit tutma sektörel ve zamansal olarak farklılıklar göstermekte ve bu farklılıkların en önemlilerinden bir tanesi ekonomik krizlerin öncesi ve sonrası dönemler olmaktadır. Bu çalışmada ise Türk bankacılık sektöründe 2008 dönemi sonrasında nakit tutma davranışları regresyon modeli ile incelenmiş ve bankacılık sektörü göstergelerinden toplam aktifler, krediler, takipteki krediler ve bankalara borçların ve makroekonomik göstergelerden enflasyon ile gayrisafi yurtiçi hasılanın nakit tutma oranı üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir.Master Thesis 2010-2014 Yılları Arasında Halka Arz Edilen Hisselerin Kısa Dönem Performansları(TOBB University of Economics and Technology, Graduate School of Economics and Social Sciences, 2015) Yazaroğlu, Bilal; Murat, AtılımThe main purpose of this study is to evaluate the first thirty days price performances of 106 companies' shares which are offered to the public between 2010-2014, according to markets that the shares are trading, sectors, whether IPO's are capital increase or not, the number of investors participating in the IPO, free float rate and the performance with respect to the stock market index. Study also evaluate whether the regulations for IPO's made by Capital Markets Board in 2013 is effective or not. As a result of the study parallel to the previous studies, the average price performance of 106 companies' shares within the first thirty days which are offered to public between 2010-2014 is positive. On the other hand, in addition to previous studies, it is observed that regulations made by CMB are partly effective.Master Thesis Aile Şirketlerinin Aile Şirketi Olmayan Şirketlere Göre Muhasebe ve Piyasa Performanslarının Değerlendirilmesi(TOBB ETÜ, 2024) Yılmaz, Aydın; Aktaş, RamazanBu çalışmada Aile şirketleri ile Aile şirketi olmayan şirketlerin muhasebe ve piyasa performans açısından farklılık gösterip göstermediği Türkiye örneklemi için araştırılmıştır. Çalışmada 2021, 2022 ve 2023 yılları için Türkiye'de imalat sektöründe yer alan aile şirketleri ile aile şirketi olmayan şirketlerin muhasebe ve piyasa performansı göstergeleri Eşleştirilmemiş T-Testi kullanılarak karşılaştırılmıştır. Analizlerde muhasebe performans göstergeleri olarak brüt kar marjı, net kar marjı, faaliyet kar marjı, faiz ve vergi öncesi kar marjı, faiz, vergi ve amortisman öncesi kar marjı, varlık kazanç oranı ve sermaye kazanç oranı kullanılırken; piyasa performans göstergeleri olarak ise fiyat kazanç oranı, piyasa değeri defter değeri oranı ve hisse getirisi kullanılmıştır. Muhasebe performans göstergeleri için toplam 99 şirkete ait bilgiler kullanılmış, piyasa performansı için ise toplam 122 firmaya ait verilere erişim sağlanmıştır. Çalışma sonucunda, genel olarak, aile şirketleri ile aile şirketi olmayan şirketler arasında muhasebe performansı açısından tutarlı ve anlamlı bir farklılık gözlemlenemezken; piyasa performansı açısından aile şirketlerinin görece daha iyi bir performans gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.Master Thesis Akıllı Bileklik ve Saat Kullanan Tüketicilerin Öz Takip Pratikleri Çerçevesinde İncelenmesi(TOBB ETÜ, 2023) Erdem, Zeynep; Tarı Kasnakoğlu, BernaÖz takip, kişiler kendi sağlık parametrelerini, fiziksel aktivitelerini veya davranışlarını izlemek ve kaydetmek amacıyla kullandıkları pratikleri içerir. Bireyler, genellikle akıllı bileklik ya da saat gibi teknolojik araçlarla kendilerine ait verileri takip ve analiz etmektedir. Fakat alan yazında öz takibin ve öz takip yapmayı sağlayan teknolojilerin tüketim ve tüketici davranışları çerçevesinde incelenmediği, ayrıca genel tüketici grubu yerine belirli bir gruba ait kullanıcıları ele aldığı fark edilmiştir. Dolayısıyla bu çalışmada herhangi bir topluluğun parçası olmadan akıllı bileklik ya da saat kullanarak öz takip yapan tüketicilerin gündelik pratikleri ve deneyimleri incelenmiştir. Yaşları 27 ile 54 arasında değişen 14 katılımcıdan yarı-yapılandırılmış görüşmelerle veri toplanmış ve elde edilen veri tematik analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda satın alma niyeti, veriyi anlamlandırmak, sosyal çevre, motivasyon ve kullanmayı bırakmak/yeniden satın almak olmak üzere beş ana tema tanımlanmıştır. Tartışma bölümünde öz takip yapmanın nedenleri ve veri yorumlama süreçleri gibi faktörler tartışılmıştır. Ayrıca öz takibin kullanıcılara sağladığı faydalar, benlik gelişimi üzerindeki etkileri ele alınmıştır. Öz takibin farklı kimlik durumlarını tetikleyebildiği ve sosyal ve teknolojik belirlemecilik çerçevesinde incelendiği belirtilmiştir. Ayrıca, öz takibin kullanıcıları üretici ve tüketici konumuna soktuğu ve beden, yaşam ve sağlığın tüketilebilir nesnelere dönüştürüldüğü vurgulanmıştır. Sonuç kısmında ise gelecek araştırmalar ve mevcut araştırmanın katkıları ve sınırlılıkları değerlendirilmiştir.Master Thesis Aktivist Strateji ile Hareket Eden Serbest Yatırım Fonlarının Getirileri(TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2014) Ünal, Serkan; Taş, Bedri Kamil OnurThis study examines activist hedge fund transactions. Under the scope of this study, 1634 13D forms have been downloaded from the website of Securities and Exchange Commission (SEC) of USA. The performances of the companies on which activist transactions applied have been examined at different periods of time by looking at the returns before and after each activist transaction. Short and long term performance data of 574 different transactions has demonstrated that it is possible to beat S&P500 by imitating these transactions during the last 20 years. The study also demonstrated that activist hedge funds prefer companies showing poor performances during the preceding year of activist transaction. While relevant companies had negative returns since average nine days before the publication of the 13D form, positive abnormal returns have been observed after this date. Pre- and post-transaction returns of the stocks, which activist hedge funds invest, have been analyzied using different filters. While the short-term positive abnormal returns remains stable between 1994 and 2004, a slight downtrend has been experienced in the long term positive abnormal returns. Sectorally, the highest profits have been observed in finance and industrial products. The more frequent the transactions are, the higher profits the hedge funds gain on a certain stock. Activist hedge funds have derived the highest levels of profit from the companies which have market capitilazation between 100 million USD to 500 million USD and they have experienced the worst performances in the companies which have more than five billion USD market capitilazation.Master Thesis Application of the Asa Framework To Startups: the Case of Turkish Tech Startups(TOBB ETÜ, 2024) Peker, Berkem; Varoğlu, DemetStartup şirketlerinde doğru kültürü yaratmanın ve sürdürmenin, yenilik ve yaratıcılık için uygun bir ortam oluşturmak açısından hayati öneme sahip olduğu, ancak organizasyon içindeki çeşitli kişilikleri dengelerken büyümeyi yönetmenin zorlu bir süreç olduğu belirtilmiştir. Bu tezin amacı, startup kurucularının şirket kültürünü oluşturma ve sürdürme yaklaşımlarını belirlemek ve ASA çerçevesinin bu yaklaşımları anlamak için uyarlanıp uyarlanamayacağını araştırmaktır. Çalışma, nitel araştırma yöntemleri kullanılarak yürütülmüştür. Çalışma örneklemi, bir pilot görüşme hariç olmak üzere 16 teknoloji startup kurucusundan oluşmaktadır. Startup'lardaki güçlü şirket kültürünü etkileyen altta yatan faktörleri anlamak için yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. İçerik analizi, takımı kurma ve sürdürmenin, kurucular arasında güçlü bir tema olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, startup'ların yatırım aşamalarının, şirket kültürünün oluşumuyla ilgili önemli bir faktör olarak göründüğü bulunmuştur.Master Thesis Beeps 2012-2014 Dönemi Araştırmasına Ait Veriler Çerçevesinde Şirketlerin İnovasyon Yapmalarını Etkileyen Faktörler(TOBB University of Economics and Technology, Graduate School of Economics and Social Sciences, 2015) Uçar, Yasemin Şükran; Öğüt, HulusiWithin the framework of innovation concept, this study offers an in-depth investigation of the determinants that invoke the private companies to innovate in the modern day that gains importance each day at both state and company levels. This study is based on the BEEPS Data for 2012-2014 period which covers 15,883 companies from 30 countries of Eastern Europe and Central Asia including Turkey, conducted by the World Bank and European Reconstruction and Development Bank. Within this framework, first, it looks at the theorists of innovation literature and the empirical studies so far. Second, the determinants of innovation are reviewed in light of the current BEEPS Survey Dataset by means of a logistic regression analysis. Albenia, Armenia, Azerbaijan, Belarus, Bosnia and Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Czech Republic, Estonia, Macedonia, Georgia, Hungary, Kazakhstan, Kosovo, Kyrgyz Republic, Latvia, Lithuania, Moldova, Mongolia, Montenegro, Poland, Romania, Russia, Serbia, Slovak Republic, Slovenia, Tajikistan, Turkey, Ukraine, and Uzbekistan were chosen as the ethnographic research sites. Results indicate that the determinants of innovation, though vary slightly at different types of innovation, are shown as the size of the establishment, the top manager's experience, international certification, subsidies, consultant, training programmes, loans, licensed technologies obtained from foreign companies, R&D spending to name a few. Keywords: Innovation, The Determinants of Innovation, R&D, Logistic Regression AnalysisMaster Thesis Betonlaşma ve Finansal Krizler ile İlişkisi: Türkiye Örneği(TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Aydoğdu, Gökhan; Aktaş, RamazanIt is generally accepted that buildings constructed in the peak period of business cycles have been in competition with each other with respect to height. In fact, it has been emphasized for the last 20 years that increased use of concrete can be a leading indicator for crises, although many people may not be aware of the correlation. Accordingly, the phenomenon of excessive rise in building heights is assumed to be a leading indicator of Gross Domestic Product and per capita Gross Domestic Product, as the completion of the most recent tallest skyscraper is typically completed near the peak of a business cycle. This thesis is an attempt to measure the relationship between skyscraper height and financial crises in Turkey. In order to test the relationship between the record-breaking skyscraper height and financial crises, regression analysis was performed by using secondary data between 1960 and 2018 according to the heteroskedasticity and autocorrelation consistent (HAC) approach in ordinary least squares method. Three separate dummy models were used according to start, completion and duration times of construction and the one-way effect of skyscraper construction on the dependent variables GDP and per capita GDP was examined. Despite some methodological limitations, the start, completion and duration of the construction of exceptionally high skyscrapers in Turkey have been understood and could explain the dependent variables towards the end of construction time.Master Thesis Beyin Göçü: Ülke Seçimine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi(TOBB ETÜ, 2022) Çolak, Hakan Mehmet; Meterelliyoz, MelikeBeyin göçü hem göç alan hem de göç veren ülkelerin gelişmişliklerine doğrudan etkide bulunabilecek önemli bir fenomendir. Bu araştırmada, beyin göçü gerçekleştirme kararını vermiş kişilerin göç edecekleri ülkeleri seçerken hangi faktörlerden etkilendikleri anlamlandırılmaya çalışılmaktadır. Göç veren ülkeler olarak farklı coğrafya ve gelişmişlik düzeylerini temsil etmeleri açısından Avustralya, İtalya ve Türkiye seçilmiştir. Göç konusunda temel alınan veri, LinkedIn ile Dünya Bankası'nın yayımlamış olduğu 2015-2019 yılları arasını kapsayan beyin göçü verisidir. Analize her ülke için kişi başı Gayri Safi Yurtiçi Hâsıla, İş Güven Endeksi, enflasyon ve işsizlik gibi ekonomik; İnsani Gelişmişlik Endeksi, Sosyal İlerleme Endeksi, Küresel Barış Endeksi, Hukukun Üstünlüğü Endeksi gibi sosyal; Dünya İnovasyon Endeksi gibi teknolojik; ülkeler arasındaki uzaklık gibi fiziki göstergeler dahil edilmiştir. Bu göstergelerin beyin göçüne etkileri incelenmiştir. Panel formatında olan veri, panel veri regresyon metotlarından Sabit Etkiler veya Rassal Etkiler Modelleri ile R programı kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizlerin sonucunda farklı coğrafya ve gelişmişlik düzeylerindeki ülkelerde farklı göstergelerin beyin göçünün hedefi olacak ülkeyi seçmede etkisi olduğu gösterilmiştir.Master Thesis Bireylerin Reçetesiz -tezgah Üstü- İlaçlarla İlgili Bilgi ve Davranışlarının Belirlenmesi(TOBB University of Economics and Technology, Graduate School of Economics and Social Sciences, 2017-01-01) Arslan, Burçin; Ökem, Zeynep GüldemThe use of nonprescription drugs (Over-the-Counter, OTC) has been increasing to control drug expenditures. Despite its advantages OTC drugs may create health risks. This study aimed to investigate the users' level of knowledge and behaviors about OTC drugs. The questionnaire which was developed for this purpose was conducted with 190 people in Ankara between 29 May and 26 June 2017. The use of OTC drugs are high among women, people who have high level of education (university and higher) and who are in high-income groups. Users learn the information about drug from its prospectus. The second source of information is pharmacists and doctors. Most of OTC drug users preferred these drugs to avoid the time needed for doctor's visit. Hence, ensuring pharmacists to provide enough information about the OTC drug to users is critical for its proper use. This is one of the areas where the public could develop cooperations with the Turkish Pharmacists' Association and other related institutions. Expansion of OTC drugs should be supported by improving people's level of health literacy about drug use.Master Thesis Birlikte Yaratma Sürecinde Karşıkarşıya Gelme Faktörünün Etkisi(TOBB University of Economics and Technology, Graduate School of Economics and Social Sciences, 2018) Gürbüz, Hande; Kasnakoğlu, Berna TarıMarketing thought and practices, rapid changes in consumer needs and consumer behavior, technological developments and facilitation of information accessibility together lead to a reconsideration of conventional marketing practices. At the same time, consumers have recently become reluctant to stay passive in their involvement with products or services, hence a new approach has been introduced, called co-creation, regarding their role in new product development. Co-creation, i.e. a new design method -with the user for the user- has been defined as an alternative and collaborative approach that brings consumers together with the producers. In this study, the effects of co-creation, which is itself still developing conceptually, is examined by taking a perspective in terms of its popularity and importance over time. Within the scope of this research, eighty-three studenta were examined using questionnaires applied at the beginning and at the end of the academic semester and the results were then analyzed. Results indicate a positive effect through the co-creation process, even though consumers' operant resources do not increase significantly. It is also observed that there is no effect of the number of courses taken in this process, while the influence of the faculty member - student relationship is found to be significant. In addition, it is observed that the variable "number of courses taken", which is considered as a moderating variable, does not have the effect of changing the main effect which is mentioned above.Master Thesis Bist 30 Endeksi ile Amerikan 10 Yıllık Tahvil Faizi ve Cboe Volatilite Endeksi Arasındaki İlişki(TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013) Taşer, Murat; Murat, AtılımThe aim of this study to give information about financial markets, stocks, the factors which affect the price of stock, short term capital flows and its reasons, the field of activity of Istanbul Stock Exchange (BIST), BIST 30 Index, and to explain relation between BIST 30 and American 10-year bond yield and VIX separately. First of all the importance of stocks in financial markets was mentioned, then the literature review about the capital flows was presented. After that, the literature review was made about BIST, American 10-year bond yield and VIX. Lastly, in order to explain relation between BIST 30 Index and American 10-year bond yield, VIX, regression and correlation analyses are conducted.The results of this study indicate that, VIX is effective indicator for BIST 30 Index, whereas ABD 10-year bond yield can be effective seasonal indicator in the light of different parameters due to the dependency on the economic cycle.Master Thesis Bölgesel Dolarizasyon Farklılıkları ve Belirleyicileri: Türkiye Örneği(TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Aydınlık, Ümit; Aktaş, RamazanThis study investigates the determinants of deposit dollarization within 81 cities of Turkey for the period of 2007:Q4 - 2019:Q1. Within this scope, exchange rate, CDS premiums, city inflation, city export and import are used to model deposit dollarization. As an econemetric approach both fixed and random effect panel data methods are implemented using relevant libraries in Python programming language to measure the impact of independent variables. As a result, all independent variables have statistically significant and positive effect on deposit dollarization within cities. When evaluated according to the effect sizes, inflation, import, export, exchange rate and CDS premiums are considered to be determinant, respectively, on deposit dollarization in Turkish cities. On the other hand, when the two models are tested with the Hausman test, which has a null hypothesis "random effect estimator is true", it is concluded that the random effect model is more suitable for our model. In addition, to see if citizens living abroad that have registered in the cities have an impact on the dollarization, Pearson correlation is conducted and it is found that there is relatively strong correlation between the number of expatriate citizens and deposit dollarization in the city.Master Thesis Borsa İstanbul Kurumsal Yönetim Endeksinde Yer Alan Firmaların Kurumsal Yönetim Derecelendirme Notunun Marka Değeri Üzerindeki Etkisinin Analizi(TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2014) Karslıoğlu, Ozan; Aktaş, Ramazan; Alp, Ali; Gökçe, AtillaThe aim of this study is to analyze the impact of the corporate governance rating scores and performances' of fırms in Borsa Istanbul Corporate Governance Index on their brand value. Measured in the scope of corporate governance rating, shareholders, public disclosure & transparency, stakeholders, board of directors and overall score for corporate governance are analyzed individually in order to find out the impact on brand value. In the literature review, firstly emergence and development of corporate governance is researched and mentioned. Then, sources about brand, brand value and brand valuation are studied and given place in this section. The result of this study shows that shareholders and current year's public disclosure & transparency ratings has significant and positive effects on brand value. Analysis of other principles are not provided enough significanceMaster Thesis Borsa İstanbul'da İşlem Gören Firmaların Türev Araç Kullanımını Etkileyen Faktörler(TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, 2013) Doğan, Zeynep; Tokat, EkinThis paper investigates the determinants of financial derivative use by Turkish firms. Using data from 150 non-financial firms, traded in Borsa Istanbul, factors affecting the use of financial derivatives are determined by employing Logit model. Our results are in line with related literature and show the positive impact of firm size on the use of derivatives. Additionally, to be included in BIST Corporate Governance Index and foreign partnership are also found to be effective factors on derivative hedging activities. Since the model is developed to analyze the determinants of derivative use by Turkish firms, it will provide a baseline for future related research. As the firms understand the importance of hedging with use of derivatives and its benefits and become more familiar with it, different parameters are expected to become effective on the use of derivatives which is relatively a new phenomenon for Turkey.Master Thesis Borsa İstanbul'da İşlem Gören Ticari Bankalar ile Halka Açık Olmayan Ticari Bankaların Finansal Performanslarının Karşılaştırmalı Analizi(TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi, 2014) Özdemir, Çağlar; Alp, AliBu tez, Türkiye'de faaliyet gösteren mevduat bankaları üzerinde yapılmış bir çalışma olup, payları Borsa İstanbul'da işlem görmekte olan ticari bankalar ile halka açık olmayan ticari bankaların finansal performanslarını kıyaslamaya yönelik bir araştırmadır. Türkiye'de faaliyet gösteren mevduat bankalarının finansal tablolarından elde edilen finansal oranlardan hareketle 2009-2013 yılları arasındaki beş yıllık dönem için bankaların finansal performansları bu yıllar bazında ayrı ayrı incelenmiştir. Araştırmanın ilk aşamasında finansal piyasalar ve ticari bankaların bu piyasalar içerisindeki yeri incelenmiştir. Sonraki aşamada mevduat bankacılığı ve Türkiye'deki önemi ele alınmıştır. Literatürde bankaların finansal performansları üzerine yapılan çalışmalar incelenmiş ve finansal performans değerlendirmede kullanılan finansal oranlar araştırılmıştır. Söz konusu bu finansal oranların, bankaların finansal performansının bütününe etkisi incelenmiş ve Türkiye'de 5 yıldan daha fazla süredir faaliyet göstermekte olan ticari bankaların performansları TOPSIS metodu ile elde edilen skorlara göre sıralanmıştır. Oluşturulan bu tablolardaki veriler çeşitli testlere tabi tutularak, halka açık olmanın ticari bankaların finansal performansları üzerinde anlamlı bir etkisi olup olmadığı incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda 2013, 2011 ve 2010 yıllarında halka açık ticari bankaların daha yüksek finansal performans sergilediği sonucuna ulaşılırken, 2009 ve 2012 yılları için istatistiki anlamda yeterliği olan bir sonuca ulaşılamamıştır.Master Thesis Bulut Bilişim Uygulamaları ve Büyük Veri Analizinin Özellikle Müşteri İlişkileri Yönetimi ve Pazarlama Stratejilerinin Belirlenmesindeki Etkileri(TOBB University of Economics and Technology, Graduate School of Economics and Social Sciences, 2017) Orka, Ömer Tarık; Cezar, AsunurIn this study, the effects of cloud computing and big data analyses with a particular emphasis on customer relations management, marketing and sales are studied. A literature review is presented in the introduction and the findings of survey/interview with 13 private sector executives are provided at the end of this thesis. Complementing previous studies conducted in governmental organizations, in this thesis usage of cloud computing and big data technologies in the private sector is studied and the effects of these technologies especially on marketing and customer relations management are examined. How companies utilize these technologies in marketing and customer relations management and their future plans and investment decisions are studied by means of interviews and surveys. Finally, the survey findings are analyzed to understand private sector's usage of cloud computing and big data technologies. Keywords: Cloud Computing, Big Data, Customer Relations, Marketing, SalesMaster Thesis Bütünleşik Pazarlama İletişimi Açısından Bir Destinasyon Markalaması Örneği Olarak Ulus Markalaması Üzerine Detaylı Bir Araştırma : "türkiye-gücünü ve Potansiyelini Keşfet"(TOBB University of Economics and Technology, Graduate School of Economics and Social Sciences, 2018) Uzun, Mustafa Cüneyt; Aktaş, RamazanThe marketing sense has shown great changes from the past, the 21st century. Along with the integrated marketing became a judge understanding. A similar development is also taking place in their understanding of managing their destinations as a brand in order to improve their economic resources and create a good image. The benefits that products and services have gained through brand management have led to this understanding. Turkey, which began in the 2000s in nation branding as of 2014, "Turkey Discover The Potential" continues with the brand, brand management engages in exports and foreign direct investment amounts axis. In this study, the relation between export and foreign direct investment amounts and the rankings of countries in the national brand indices published by international organizations is examined. Through the example of Turkey's nation brand, the rankings of three different nation brand index between the years 2010-2016, export and direct foreign investment amounts is determined as the data set in the sample of 25 countries that exported most in 2016 and analysis of variance, t-test and Pearson's correlation coefficient methods were used. When the research findings are evaluated of Turkey in case of acceptance of the accuracy of nation brand indices, it has been reached that there was no significant relationship between export and directly foreign investment amount with the index rankings.Master Thesis CDS ve gösterge faiz ilişkisi(TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İşletme Bilim Dalı, 2011) Danişmend, Mustafa Ömer; Murat, AtılımCredit risk is debt issuer?s failure to collect the debt from the debtor or not to collect the debt at maturity date or collect the incomplete amount that has been charged. Credit risk management is very important, because its exposures on large masses can reach irrecoverable sizes.During the evolution of finance world some instruments have been developed for the management of credit risks. The most important instrument is the credit default swap, which is a financial act to transfer issuers or investors credit risk to a third party.Usage of credit risks to obtain arbitrage profit and to engross instead of protection caused a worldwide disturbance. This has an undeniable role in the global financial crisis which started in USA in 2008.In this study, point of exit, causes and results of 2008 global financial crisis are scrutinized. And the debt crisis generated firstly in Greece, then in Ireland and Portugal are examined differentially.The aim of this thesis is to explain the type of credit default swap (active or passive indicator.) For this goal, first of all 5-year CDS spreads and 10-year bond yield of Greece, Ireland, Portugal have been calculated. Than the difference between these countries? (which are in debt crisis) and Germany?s 10-year bond yield is calculated and the consistency of these data are measured by making correlation analysis. And also it is learned which one is active or passive by making multiple regression analysis.On the conclusion of this study, results are examined and some advises are given.Key words: Credit risk, risk management, credit default swap, global financial crises, debt crisis, the relationship of bill of exchange interest rates.Master Thesis Ceo'nun Şirket İçinden veya Dışından Atanmasının Şirket Başarısına Etkisi(TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi, 2021) Durgun, Ahmet Furkan; Aktaş, RamazanKurumsal şirketlerde, ilgili misyon ve vizyon kapsamında ilerleyebilmek için gerekli stratejileri oluşturan ve bu stratejileri yöneten üst yönetici bulunur. Genellikle CEO (Üst Düzey Yönetici; Chief Executive Officer) olarak bilinen fakat işletmelerin organizasyon yapısına göre Genel Müdür veya İcra Kurulu Başkanı olarak da değişebilen yöneticilerin, şirkete etkisi büyük önem taşımaktadır. Brand Finance tarafından Türkiye'nin en değerli ve en güçlü markalarının yayınlandığı 2020 yılına ait raporda verilen listedeki ilk 20 şirketin 2000-2020 seneleri arasındaki CEO'ları, finansal tabloları ve hisse değerleri incelenmiştir. Diğer şartların eşit olduğu varsayımı ile ilgili CEO'ların şirket içinden veya dışından yapılan atamaların şirket başarısına etkisi karşılaştırılmıştır. Her bir CEO'nun ilgili yıllara ait ROA (Aktif Kârlılığı; Return on Assets), ROE (Özkaynak Kârlılığı; Return on Equity) hesaplamaları ve Borsa İstanbul'da yer alan hisse senedi artış oranları tespit edilmiştir. Ayrıca şirket içinden ve dışından atanan CEO sayıları ve CEO'ların şirkette kaldığı süreler de araştırılmıştır. Elde edilen veriler için t-Testi uygulanmış olup çıkan sonuçlar analiz edildiğinde CEO'ların şirket içinden veya dışından atamalar arasında şirket başarısına ve hisse değerine çok etkisinin olmadığı gözlemlenmiştir. Türkiye'de ağırlığı aile şirketi olarak faaliyet gösteren şirketlerde önemli karar ve başarıların Yönetim Kurulu tarafından gerçekleştiği teyit edilmiştir
