Otonom Sürüş Teknolojilerinin Benimsenmesinde Tüketici Tutumları ve Stratejik Pazarlama

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Türkiye'deki tüketicilerin otonom sürüş teknolojilerine yönelik tutumlarını, algılarını ve bu teknolojilere olan güven düzeylerini derinlemesine anlamaktır. Bu tez, otonom sürüş teknolojilerinin Türkiye'deki tüketici kabulünü artırmak için gerekli stratejik yaklaşımlar ve düzenlemeler hakkında öneriler de sunmaktadır. Araştırmanın ilk aşamasında, katılımcılara bir anket uygulanarak yaklaşık 200 kişiden veri toplanmıştır. İkinci aşamada ise, katılımcıların teknolojiye tutumları temel alınarak belirli özelliklere göre seçilen 20 kişiyle yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen nitel veriler, Tematik Analiz yöntemi kullanılarak incelenerek katılımcıların teknolojiye dair tutumları, otonom sürüş teknolojilerine dair farkındalıkları, güven algıları ile bu teknolojilerin günlük yaşamdaki kullanım potansiyelleri değerlendirilmiştir. Sonuçlar, katılımcıların genel olarak otonom sürüş teknolojilerini faydalı bulduklarını, ancak kontrol kaybı, güvenlik endişeleri ve altyapı eksiklikleri gibi faktörlerin güvenlerini olumsuz etkilediğini göstermektedir. Katılımcılar arasında, arkadaşlarından duydukları, haberlerden ve videolardan edindikleri bilgilerle veya doğrudan deneyimleyerek otonom sürüş teknolojilerine daha olumlu yaklaşanlar olduğu gözlemlenmiştir.
The aim of this study is to gain an in-depth understanding of consumers' attitudes, perceptions, and trust levels towards autonomous driving technologies in Turkey. This thesis also provides recommendations for strategic approaches and regulations necessary to increase consumer acceptance of autonomous driving technologies in Turkey. In the first phase of the research, a survey was conducted with approximately 200 participants to collect data. In the second phase, semi-structured interviews were carried out with 20 individuals selected based on specific characteristics related to their attitudes towards technology. The qualitative data obtained were analyzed using Thematic Analysis to evaluate participants' attitudes towards technology, their awareness of autonomous driving technologies, their trust perceptions, and the potential for these technologies to be integrated into daily life. The findings indicate that participants generally find autonomous driving technologies beneficial, but factors such as loss of control, safety concerns, and infrastructure deficiencies negatively affect their trust. It was observed that among the participants, those who approached autonomous driving technologies more positively did so after hearing from friends, obtaining information through news and videos, or directly experiencing the technology.

Description

Keywords

Bilim ve Teknoloji, Science and Technology

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

108
Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

1

NO POVERTY
NO POVERTY Logo

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

4

QUALITY EDUCATION
QUALITY EDUCATION Logo

5

GENDER EQUALITY
GENDER EQUALITY Logo

7

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY Logo

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

9

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE Logo

10

REDUCED INEQUALITIES
REDUCED INEQUALITIES Logo

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo

12

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION Logo

13

CLIMATE ACTION
CLIMATE ACTION Logo

14

LIFE BELOW WATER
LIFE BELOW WATER Logo

15

LIFE ON LAND
LIFE ON LAND Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo

17

PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS Logo