İkinci El Çevrimiçi Müşteri Ve Satıcı Etkileşimi

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmanın amacı, çevrimiçi ikinci el alışverişte, müşteri etkileşimini sağlayan faktörlerle ilgili keşifsel bir analiz yapmayı amaçlamaktadır. Çevrimiçi ikinci el pazarlarda tüketiciler hem alıcı hem de satıcı olabilmektedir. Alıcı motivasyonları, değerleri ve davranışları çokça çalışılmış olmasına karşın, ikinci el satıcıların çevrimiçi etkileşime olan katkıları üzerinde sınırlı sayıda çalışma mevcuttur. Bu çalışmada müşteri etkileşimi odaklı bir model, 322 kişiye uygulanan bir anket ile test edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre ürün hakkında verilen yeterli bir açıklama, müşteri etkileşimini artırmaktadır. Ancak satıcının etkileşimine yönelik birikimi, ürün bilgisinin yarattığı etkiye aracılık yapmaktadır. Yani satıcı etkileşimi yüksek ise, bunun müşteri etkileşimine etkisi daha yüksek gözükmektedir. Bu bulgulara göre müşteri etkileşiminin tek başına ele alınmadan satıcı etkileşimi bağlantısı kurularak tartışılması gerekli görülmektedir.
The aim of this study is to conduct an exploratory analysis on the factors that enable customer interaction in online second-hand shopping. In online second-hand markets, consumers can be both buyers and sellers. Although buyer motivations, values and behaviors have been widely studied, there are limited studies on second-hand sellers' contributions to online interaction. In this study, a customer engagement model was tested with a survey administered to 322 people. According to the findings, an adequate explanation about the product increases customer engagement. However, the seller's engagement experience mediates the effect created by product knowledge. In other words, if seller engagement is high, its effect on customer engagement seems to be higher. According to these findings, it seems necessary to discuss customer engagement by establishing a connection with seller engagement, rather than considering it alone.

Description

Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Derneği 27. Pazarlama Kongresi Erzurum 30 Mayıs – 01 Haziran 2024 Pazarlamada Yapay Zeka

Keywords

Müşteri etkileşimi, Satıcı etkileşimi, İkinci el, Çevrimiçi alışveriş, Customer engagement, Seller engagement, Second hand, Online shopping

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

775

End Page

785
Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

1

NO POVERTY
NO POVERTY Logo

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

4

QUALITY EDUCATION
QUALITY EDUCATION Logo

5

GENDER EQUALITY
GENDER EQUALITY Logo

7

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY Logo

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

9

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE Logo

10

REDUCED INEQUALITIES
REDUCED INEQUALITIES Logo

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo

12

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION Logo

13

CLIMATE ACTION
CLIMATE ACTION Logo

14

LIFE BELOW WATER
LIFE BELOW WATER Logo

15

LIFE ON LAND
LIFE ON LAND Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo

17

PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS Logo