İkinci El Çevrimiçi Müşteri Ve Satıcı Etkileşimi
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışmanın amacı, çevrimiçi ikinci el alışverişte, müşteri etkileşimini sağlayan faktörlerle ilgili keşifsel bir analiz yapmayı amaçlamaktadır. Çevrimiçi ikinci el pazarlarda tüketiciler hem alıcı hem de satıcı olabilmektedir. Alıcı motivasyonları, değerleri ve davranışları çokça çalışılmış olmasına karşın, ikinci el satıcıların çevrimiçi etkileşime olan katkıları üzerinde sınırlı sayıda çalışma mevcuttur. Bu çalışmada müşteri etkileşimi odaklı bir model, 322 kişiye uygulanan bir anket ile test edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre ürün hakkında verilen yeterli bir açıklama, müşteri etkileşimini artırmaktadır. Ancak satıcının etkileşimine yönelik birikimi, ürün bilgisinin yarattığı etkiye aracılık yapmaktadır. Yani satıcı etkileşimi yüksek ise, bunun müşteri etkileşimine etkisi daha yüksek gözükmektedir. Bu bulgulara göre müşteri etkileşiminin tek başına ele alınmadan satıcı etkileşimi bağlantısı kurularak tartışılması gerekli görülmektedir.
The aim of this study is to conduct an exploratory analysis on the factors that enable customer interaction in online second-hand shopping. In online second-hand markets, consumers can be both buyers and sellers. Although buyer motivations, values and behaviors have been widely studied, there are limited studies on second-hand sellers' contributions to online interaction. In this study, a customer engagement model was tested with a survey administered to 322 people. According to the findings, an adequate explanation about the product increases customer engagement. However, the seller's engagement experience mediates the effect created by product knowledge. In other words, if seller engagement is high, its effect on customer engagement seems to be higher. According to these findings, it seems necessary to discuss customer engagement by establishing a connection with seller engagement, rather than considering it alone.
The aim of this study is to conduct an exploratory analysis on the factors that enable customer interaction in online second-hand shopping. In online second-hand markets, consumers can be both buyers and sellers. Although buyer motivations, values and behaviors have been widely studied, there are limited studies on second-hand sellers' contributions to online interaction. In this study, a customer engagement model was tested with a survey administered to 322 people. According to the findings, an adequate explanation about the product increases customer engagement. However, the seller's engagement experience mediates the effect created by product knowledge. In other words, if seller engagement is high, its effect on customer engagement seems to be higher. According to these findings, it seems necessary to discuss customer engagement by establishing a connection with seller engagement, rather than considering it alone.
Description
Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Derneği 27. Pazarlama Kongresi Erzurum 30 Mayıs – 01 Haziran 2024 Pazarlamada Yapay Zeka
ORCID
Keywords
Müşteri etkileşimi, Satıcı etkileşimi, İkinci el, Çevrimiçi alışveriş, Customer engagement, Seller engagement, Second hand, Online shopping
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
775
End Page
785
Google Scholar™
Sustainable Development Goals
1
NO POVERTY

3
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

4
QUALITY EDUCATION

5
GENDER EQUALITY

7
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY

8
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH

9
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

10
REDUCED INEQUALITIES

11
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

12
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

13
CLIMATE ACTION

14
LIFE BELOW WATER

15
LIFE ON LAND

16
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

17
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
