Effects of situational and structural factors on co-creation in retail stores

No Thumbnail Available

Date

2024

Authors

Tarı Kasnakoğlu, Berna

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Middle East Technical University

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

This paper focuses on the dialogical components of a service relationship and their effects on co-creation. We attempt to investigate the effects of one situational variable (partner’s perceptions of the other partner’s resources) and one non-situational variable (store brand perceptions) on co-creative behavior. To test the proposed model, dyadic survey data of 364 pairs was collected in retail stores where one customer and one salesperson interacted in a sales exchange. Data were analyzed using the structural equation modeling technique. Results support that store brand perceptions, directly and indirectly, increase co-creation through the perceptions of the partners’ resources.
Bu makale, bir hizmet ilişkisinin diyalojik bileşenlerine odaklanmakta ve bunların ortak yaratım üzerindeki etkilerini incelemektedir. Bir durumsal değişkenin (bir partnerin, diğerinin kaynaklarına yönelik algıları) ve bir durumsal olmayan değişkenin (mağazanın marka algısı) ortak yaratım davranış üzerindeki etkilerini araştırılmaktadır. Önerilen modeli test etmek için, perakende mağazalarda bir müşteri ile bir satış elemanının bir satış ortamında etkileşimde bulunduğu 364 çiftlik diyadik anket verisi toplandı. Veriler, yapısal denklem eşitleme tekniği kullanılarak analiz edildi. Sonuçlar, mağazanın marka algılarının, partnerlerin kaynaklarına yönelik algılar aracılığıyla doğrudan ve dolaylı olarak ortak yaratımı artırdığı bulgusunu desteklemektedir.

Description

Keywords

Employee-customer interaction, consumer perception, co-creation, service relationship, brand store image, AMOS, Çalışan-müşteri etkileşimi, tüketici algısı, ortak yaratım, hizmet ilişkisi, mağaza marka imajı

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

METU Studies in Development / Middle East Technical University Studies in Development (METUSD)

Volume

51

Issue

1

Start Page

105

End Page

126
Page Views

295

checked on Dec 08, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available