Türkiye'deki Suriyelilere İlişkin Twitter Paylaşımlarının Sosyal Kimlik Teorisi Çerçevesinde Analizi
Loading...
Files
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
TOBB ETÜ
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
2011 yılında Suriye'de patlak veren iç savaş, Türkiye'ye yoğun bir göç akını başlatmıştır. Göçün başlamasından itibaren geçen on yılda, birlikte yaşayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ve Geçici Koruma Statüsü'ndeki Suriyelilerin ilişkisi, kısa süreceği varsayılan birliktelik düşüncesinin üzerine şekillenen "ev sahibi-misafir" ilişkisinden farklı bir hale bürünmüştür. Yıllar içinde gruplar-arasındaki ilişkinin kötüleşmesi ve uyumun zıt yönünde yol alması gruplar-arası ilişkilerin dinamiklerini inceleyen Sosyal Kimlik Teorisi'ne başvurmayı gerekli kılmıştır. Bu tezde, geniş kitlelerin Suriyelilere ilişkin algısını bu teori çerçevesinde bir analize tabi tutmak amacıyla toplumsal kimliği ilgilendiren ve politik açıdan bireylerin kendilerini ifade etmelerinde seçtikleri başat sosyal medya aracı olan Twitter paylaşımları temel alınmıştır. 2010-2021 yılları arasında toplanan veriler, süreç içinde inşa edilen Suriyeliler algısında, Türkiye kamuoyunun yüksek oranda tehdit ile güdülendiğini ve bu yüzden ekonomi, güvenlik ve demografi gibi alanlarda pejoratif söylemler yaratarak bu alanlarda yeni talepler geliştirdiğini göstermektedir.
The civil war that broke out in Syria in 2011 has led to intense migration flows to Turkey. In ten years, the relationship between the citizens of the Republic of Turkey and the Syrians under Temporary Protection Status has become more complex than the initially constructed "host-guest" relationship. The deterioration of the relationship between these two groups over the years and the opposite direction of harmony have made it necessary to apply to the Social Identity Theory, which examines the dynamics of inter-group relations. In this thesis, Twitter shares, which are proven to be the dominant social media tools that individuals choose to express themselves politically, are taken under examination in order to analyze the perception of the Turkish public regarding the Syrians within the framework of this theory. The data collected between 2010 and 2021 shows that the social identity built in the Turkish public opinion is highly motivated by the threat of the Syrian issue, thus creating pejorative discourses in areas such as economy, security and demography and developing demands in these areas.
The civil war that broke out in Syria in 2011 has led to intense migration flows to Turkey. In ten years, the relationship between the citizens of the Republic of Turkey and the Syrians under Temporary Protection Status has become more complex than the initially constructed "host-guest" relationship. The deterioration of the relationship between these two groups over the years and the opposite direction of harmony have made it necessary to apply to the Social Identity Theory, which examines the dynamics of inter-group relations. In this thesis, Twitter shares, which are proven to be the dominant social media tools that individuals choose to express themselves politically, are taken under examination in order to analyze the perception of the Turkish public regarding the Syrians within the framework of this theory. The data collected between 2010 and 2021 shows that the social identity built in the Turkish public opinion is highly motivated by the threat of the Syrian issue, thus creating pejorative discourses in areas such as economy, security and demography and developing demands in these areas.
Description
Keywords
Uluslararası İlişkiler, International Relations
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
Dinç, U. (2021). Türkiye'deki Suriyelilere ilişkin Twitter paylaşımlarının sosyal kimlik teorisi çerçevesinde analizi (Yüksek Lisans tezi, TOBB ETÜ). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
WoS Q
N/A
Scopus Q
N/A
Source
Volume
Issue
Start Page
1
End Page
151
Sustainable Development Goals
2
ZERO HUNGER

3
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

7
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY

8
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH

10
REDUCED INEQUALITIES

17
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

