İşe Alım Sürecinde Oluşan Algılar ve Duygular: Bir Araştırma Enstitüsü Örneği

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmada; işe alım süreci boyunca işe alınan kişilerde oluşan ayrımcılık algısı, adalet algısı ve olumlu-olumsuz duygular incelenmiştir. Araştırma kapsamında anket çalışması bir araştırma enstitüsüne uygulanmıştır. Literatürde işe alım süreci aşamaları ile kişilerin algı ve duygularının nasıl değişebileceğine yönelik bir çalışma bulunmamaktadır. Bu sebeple bu çalışmada temel araştırma sorusu işe alım süreci uygulamaları itibarıyla personelin algıları ve duyguları nasıl etkilenmektedir olarak belirlenmiştir. Anket çalışması sonucunda elde edilen veriye açıklayıcı faktör analizi, bağımsız örneklem t-testi, Tek Yönlü Anova testi ve Post-Hoc LSD testi ve çoklu doğrusal regresyon analizi uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda birkaç önemli bulguya ulaşılmıştır: Personel işe alım süreci sırasında cinsiyete, yaşa ve arkadaşlık ilişkisine dayalı ayrımcılık algılarını görece daha çok geliştirmiş ve bilgi adaleti algısını görece daha düşük geliştirmiştir. İşe alım süreci aşamaları kişilerin ayrımcılık ve adalet algılarını etkileyebilmektedir. Ek olarak işe alım sürecinde kişilerde oluşan ayrımcılık algısı, adaletsizlik algısı ve olumsuz duygular arasında pozitif korelasyon bulunmuştur. Ayrıca işe alım sürecinde oluşan örgütsel ayrımcılık algısının adalet algısına yönelik negatif bir etki oluşturduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak doğru kurgulanmış bir işe alım sistemiyle adayların olumlu algılar geliştirmesinin sağlanabileceği ve kurumsal itibarın güçlendirilebileceği değerlendirilmektedir.
In this study, the perceptions of discrimination, perceptions of fairness, and positive-negative emotions formed in individuals during the recruitment process have been examined. A survey was conducted with a research institute as part of the study. There is no existing research in the literature regarding how individuals' perceptions and emotions change throughout the stages of the recruitment process. Therefore, the main research question of this study is how personnel perceptions and emotions are influenced by recruitment process practices. The data obtained from the survey were analyzed using exploratory factor analysis, independent sample t-tests, One-Way ANOVA, Post-Hoc LSD tests, and multiple linear regression analysis. Several key findings were reached: During the recruitment process, personnel developed relatively stronger perceptions of discrimination based on gender, age, and social relationships, while they developed relatively lower perceptions of informational justice. The stages of the recruitment process may affect individuals' perceptions of discrimination and fairness. Additionally, a positive correlation was found between the perceptions of discrimination, perceptions of injustice, and negative emotions formed during the recruitment process. Furthermore, it was determined that the perception of organizational discrimination formed during the recruitment process has a negative impact on the perception of fairness. As a result, it is concluded that a well-structured recruitment system can help candidates develop positive perceptions and strengthen corporate reputation.

Description

Keywords

İşletme, Business Administration

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

143
Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

1

NO POVERTY
NO POVERTY Logo

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

4

QUALITY EDUCATION
QUALITY EDUCATION Logo

5

GENDER EQUALITY
GENDER EQUALITY Logo

7

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY Logo

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

9

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE Logo

10

REDUCED INEQUALITIES
REDUCED INEQUALITIES Logo

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo

12

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION Logo

13

CLIMATE ACTION
CLIMATE ACTION Logo

14

LIFE BELOW WATER
LIFE BELOW WATER Logo

15

LIFE ON LAND
LIFE ON LAND Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo

17

PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS Logo