Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11851/3331
Title: Genellenebilirlik Kuramında Tümüyle Çaprazlanmış ve Maddelerin Puanlayıcılara Yuvalandığı Desenlerin Karşılaştırılması
Other Titles: Comparing Fully Crossed and Nested Designs Where Items Nested in Raters in Generalizability Theory
Authors: Doğan, Celal Deha
Anadol, Hatice Özlem
37982
Keywords: Interater Reliability
Generalizability Theory
Fully crossed designs
Nested designs
Puanlayıcılar arası Güvenirlik
Genellenebilirlik Kuramı
Tümüyle Çaprazlanmış Desenler
Yuvalanmış Desenler
Issue Date: Jan-2017
Publisher: Kastamonu Üniversitesi
Source: Doğan, C. D., & Anadol, H. Ö. (2017). GENELLENEBİLİRLİK KURAMINDA TÜMÜYLE ÇAPRAZLANMIŞ ve MADDELERİN PUANLAYICILARA YUVALANDIĞI DESENLERİN KARŞILAŞTIRILMASI. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 361-372.
Abstract: This study aims to investigate the comparison of G and Phi coefficients calculated both by a fully crossed (bxpxm) design (b: person; p: rater; m:item) and a nested (bx(m:p)) design in which items are nested in raters but individuals are crossed with items and raters in the process of grading English Composition Writing Skill. The study consists of students who attend a private university and 3 raters. According to the results, G and Phi coefficients of the fully crossed design were higher. In terms of sources of variance, while person has the highest percentage in total variance in fully crossed design, occasion has relatively low percentage. Findings indicate that fully crossed design yields more reliable results in classroom practices. In this respect, fully crossed design is recommended for classroom practices.
Bu çalışmada İngilizce Kompozisyon Yazma Becerisinin puanlanması sürecinde tümüyle çaprazlanmış desenin (bxpxm) ve maddelerin puanlayıcıya yuvalandığı ancak bireylerin maddeler ve puanlayıcılar ile çaprazlanmış olduğu desenin (bx(m:p)) kullanıldığı durumlarda elde edilen G ve Phi katsayılarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Çalışmaya bir vakıf üniversitesi hazırlık okulunda öğrenim gören ve 3 puanlayıcı dahil olmuştur. Çalışma sonucunda tümüyle çaprazlamış desen ile elde edilen G ve Phi katsayıları daha yüksek çıkmıştır. Değişkenlik kaynaklarına göre varyans bileşenleri incelendiğinde birey ana etkisine ilişkin varyans tümüyle çaprazlanmış desen için daha yüksekken kalan etkiye ilişkin varyans değeri daha düşüktür. Bu bulgular sınıf içi uygulamalarda tümüyle çaprazlanmış desenin daha güvenilir sonuçlar verdiğini göstermektedir. Bu bağlamda sınıf içi uygulamalarda pratik koşullar sağlandığında tümüyle çaprazlanmış desenin kullanılması önerilmektedir.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.11851/3331
https://kefdergi.kastamonu.edu.tr/index.php/Kefdergi/article/view/1225
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpFMU5UUTRPQT09
ISSN: 2147-9844
Appears in Collections:TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection
Yabancı Diller Bölümü / Department of Foreign Languages

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Genellenebilirlik.pdf342.26 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

CORE Recommender

Page view(s)

42
checked on Aug 8, 2022

Download(s)

6
checked on Aug 8, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.