Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11851/3478
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDursun, Ali Alp-
dc.contributor.authorBilgiç, Emre-
dc.date.accessioned2020-04-22T11:19:52Z
dc.date.available2020-04-22T11:19:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBilgiç, E. (2019). Medya'nın yatırımcı davranışları üzerindeki etkisi: Türkiye piyasalarında 15 Temmuz'dan günümüze yatırımcı davranışları üzerine bir çalışma. Ankara: TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]en_US
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11851/3478-
dc.description.abstractBu çalışma, Türkiye'de 15 Temmuz darbe teşebbüsü sonrası Türkiye ekonomisinin ve Türkiye piyasalarında faaliyet gösteren yerli ve yabancı yatırımcıların algısının medya tarafından etkilendiğini aktarmayı amaçlamaktadır. Özellikle sosyal medya gibi yeni jenerasyon medya platformlarının yaygınlaşması, bilgiye olan erişimi hiç olmadığı kadar hızlanmıştır. Bu hız ile beraber aktarılan verilerin doğruluğu her geçen gün azalmaktadır. Bütünüyle bu hal, yatırımcıların ekonomi algısını bozmakta ve yatırım kararlarını olumsuz etkilemektedir. Bu durumun, yatırımcı davranışlarını ekonomi için olumsuz yönde etkilemesinin temel sebebi, şeffaf veri akışı olmayan bir piyasada belirsizliklere sebebiyet vermesidir, bu belirsizlikler yatırımcıların bireysel karar vermelerini engellemekte ve sürü davranışı sergilemelerine neden olmaktadır. 15 Temmuz'u takip eden süreçte, medya, Türkiye ekonomisi ve ülke istikrarı için belli yönlerden faydalı olmuş, ancak bu fayda bu platformlarda yayılan çeşitli olumsuz verilerin ve bilgilerin, negatif etkisinde gölgelenmiştir. Bu çalışmanın ulaşmak istediği hedef, medyanın yatırımcı davranışları üzerinde ciddi bir etkisinin olduğunu kanıtlamaktır. Bu bağlamda literatürde benzer bir çalışmanın olmaması sebebiyle, literatürdeki bir boşluğu doldurmayı hedeflemektedir.tr_TR
dc.description.abstractThis thesis aspires to look at the how the attempted Coup of that place on July, 2016 followed by other political crises influenced the Turkish Economy and media. This study will take in hand how the attempted coup of 2016 made the economy and media very responsive to events. This study had been formulated around multiple sources on herd behaviour within financial markets, comparing it with the financial events that has occured in the Turkish market since the attempted coup and how these understandings can help us define one of the core challenges Turkey faces in overcoming their current economic stagnation. In order to clearly reflect the ideas presented in this research, the core subject has been divided into two seperate sections, the first one focusing on how media is related nowadays in the field of economy and how it is affecting the Turkish economy, with an emphasis on how herd behavior patterns arise from events such a coup, then moving into the area of how samedia outlets directly affect the investor behavior and decision making process. Additionally with this study, a gap within literature is planned to be filled as there is no direct study that examines the impact of attempted coup on the economy and media in Turkey. For the scope of this study, Turkey has been a unique case, as the usage of media during and after the military coup has been both an asset and disadvantage.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherTOBB University of Economics and Technology, Graduate School of Economics and Social Sciencesen_US
dc.publisherTOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTürk Ekonomisitr_TR
dc.subject15 Temmuztr_TR
dc.subjectİletişimtr_TR
dc.subjectSürü Psikolojisitr_TR
dc.subjectDavranışsal Finansen_US
dc.subjectTurkish Economyen_US
dc.subject15th of Julyen_US
dc.subjectCommunicationen_US
dc.subjectHerd Psychologyen_US
dc.subjectBehavioral Economicsen_US
dc.titleMedya'nın yatırımcı davranışları üzerindeki etkisi: Türkiye piyasalarında 15 Temmuz'dan günümüze yatırımcı davranışları üzerine bir çalışmaen_US
dc.title.alternativeMedia's effect on investor behaviour: A case study on the investor behaviour in the Turkish financial markets between the 15th of July events until todayen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.departmentInstitutes, Graduate School of Economics and Social Sciences, Management Graduate Programsen_US
dc.departmentEnstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalıtr_TR
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.languageiso639-1tr-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:İşletme Yüksek Lisans Tezleri / Business Administration Master Theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
588699.pdfEmre Bilgiç_Tez913.33 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

108
checked on Apr 22, 2024

Download(s)

24
checked on Apr 22, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.