Beklenmedik Uçak Yönlendirmelerini Azaltma: Zaman Serisi Analizi ve Yapay Sinir Ağları ile Modelleme

dc.contributor.advisor Hanalioğlu, Tahir
dc.contributor.author Doğan, Hazal Berve
dc.date.accessioned 2020-04-08T08:43:38Z
dc.date.available 2020-04-08T08:43:38Z
dc.date.issued 2019-01-01
dc.description.abstract In this study, a decision support system is designed in order to minimize the number of flights that are diverted unexpectedly. The aim is to reduce the expenses that arise when the aircraft is not able to land on the targeted airport due to the unfavorable weather conditions, such as rescheduling the timetable, overuse of aircraft fuel than planned, passengers' accommodation and ticket reissue. In order to reduce such temporal and financial losses caused by diverted flights, decision to take off or not is made before departure, while the decision to land or not is made during flight, after a brief analysis based on weather data of target airport. For the aircraft to land on target airport as scheduled, it is crucial that the weather forecasts for visibility range, ceiling and wind speed are within the limits of the safe flight requirements. Considering the significance of this decision regarding by finance, there is a need for a decision support system that is capable of boosting the process through optimal decision-making by forecasting airport weather conditions. In the first part of the study, weather is forecast using regression and time series analysis, of which methods can be detailed as auto regressive (AR), moving average (MA), auto regressive integrated moving average (ARIMA) and vector auto regressive (VAR). Although such forecast methods are relatively effective in achieving the desired result, neural network and fuzzy logic techniques are expected to present more accurate forecast with their complicated and advanced algorithm structure. In the second part of the study, neural networks are created with using MATLAB. The results which is obtained with these methods are compared time series analysis results. Improvement is measured by accuracy of the decisions of diverted flights. The measurements are recorded on the confusion matrix. en_US
dc.description.abstract Bu çalışmada, bir havayolu şirketinin beklenmeyen yönlendirmelerinin sebep oldu-ğu maliyetlerin en aza indirgenmesi amacı ile bir karar destek sistemi tasarlanmış-tır. Söz konusu havayolu şirketi tarafından temin edilen meteorolojik veriler ışığın-da R programlama dili kullanılarak, görüş mesafesini öngörmek amacı ile yapılan analizlerin sonuçları sunulmuştur. Verilerin zaman serisi analiz yöntemleri kullanı-larak incelenmesi ile öngörülerde bulunmak amaçlanmıştır. İleriye dönük 3 saate karşılık gelecek şekilde ayrıntılı değerlendirme gerçekleştirilmiştir. Zaman serisi analizlerinden AR, MA, ARMA, ARIMA, AutoARIMA ve VAR kullanılarak elde edilen sonuçlar, hata oranı fonksiyonlarına göre karşılaştırılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde, MATLAB programlama dili kullanılarak yapay sinir ağları oluşturul-muş, bu yöntem ile elde edilen meteorolojik verilerin tahminleri, zaman serisi ana-lizi sonuçları ile karşılaştırılmıştır. Sistemsel olarak iyileştirme, yönlendirilen uçuş-lara ait kararların doğruluğu ile ölçülmüştür. Ölçümler, karışıklık matrisine işlen-miştir. en_US
dc.identifier.citation Doğan, B. (2019). Beklenmedik uçak yönlendirmelerini azaltma: zaman serisi analizi ve yapay sinir ağları ile modelleme. Ankara: TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.11851/3431
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher TOBB University of Economics and Technology,Graduate School of Engineering and Science en_US
dc.publisher TOBB ETÜ Fen Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject LSTM en_US
dc.subject Divert en_US
dc.subject Weather Forecast en_US
dc.subject Regression en_US
dc.subject Time Series en_US
dc.subject Decision Support System en_US
dc.subject Neural Network en_US
dc.subject RNN en_US
dc.subject Havacılık en_US
dc.subject Uçak Yönlendirme en_US
dc.subject Hava Tahmini en_US
dc.subject Zaman Serileri en_US
dc.subject Karar Destek Sistemi en_US
dc.subject Tekrarlayan Yapay Sinir Ağları (TSA) en_US
dc.title Beklenmedik Uçak Yönlendirmelerini Azaltma: Zaman Serisi Analizi ve Yapay Sinir Ağları ile Modelleme en_US
dc.title.alternative Reduce Unexpected Airline Diverts: Modelling With Time Series Analysis and Neural Network en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Hanalioğlu (Khaniyev), Tahir
gdc.description.department Institutes, Graduate School of Engineering and Science, Industrial Engineering Graduate Programs en_US
gdc.description.department Enstitüler, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği Ana Bilim Dalı en_US
gdc.description.publicationcategory Tez en_US
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.wosquality N/A
relation.isAuthorOfPublication 76002088-0736-4f2e-bb0d-fee17e84312f
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 76002088-0736-4f2e-bb0d-fee17e84312f
relation.isOrgUnitOfPublication 9ee005e2-c362-4291-8ed6-a20452f26045
relation.isOrgUnitOfPublication a9abd75e-3cd8-44b3-a2bb-d7c72a7e2f1d
relation.isOrgUnitOfPublication 80088808-d92c-4251-ad3e-435c98e0ac85
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 9ee005e2-c362-4291-8ed6-a20452f26045

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
577201.pdf
Size:
4.07 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Hazal Berve Doğan_Tez

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.53 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: