Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11851/11167
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKangüleç Coşkun, Kübra-
dc.date.accessioned2024-04-06T08:09:02Z-
dc.date.available2024-04-06T08:09:02Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationCoşkun, K. K. (2023). Le Fanu’s “Carmilla”: The Magical Female Body beyond the Colonial English Rationalism. Peer-Review Policy and Process, 1, 78-94.-
dc.identifier.issn2980-2962-
dc.identifier.urihttps://jblc.hacettepe.edu.tr/tr/kubra_kangulec_coskun-19-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11851/11167-
dc.description.abstractLe Fanu’s “Carmilla” (1872) is a multi-layered novella that can be read from different perspectives because it touches upon political and social issues under the cover of horror fiction. While the political allegory of the story highlights the English oppression of Ireland, its social aspect deals with the “woman problem” of the Victorian age. These two topics are closely related to each other since the ideology of colonisation is also based on the woman (colonised) / man (coloniser) dichotomy. This study focuses on the gender representation of the Carmilla character and her lesbianism that threatens the political and moral order set by the white Anglo-Saxon man. According to Protestant male authorities, her vampiric power must be destroyed for the maintenance of order in society. If Carmilla, of Austrian origin, is taken as the representative of Catholicism and Ireland, the threat hidden within her supernatural beauty and existence becomes more meaningful. In this respect, Le Fanu’s choice of a female vampire is multi-functional because she not only represents “immorality” in the eye of the Victorian reader with her overt lesbian desires, but also helps the author deal with the colonial history of Ireland over the image of a woman’s body. In this article, Carmilla’s fall from grace (her transformation from an angel into a monster in the eye of men) is tracked down and how she comes to represent all the “evil” that runs counter to the principles of the white Anglo-Saxon man who stands for reason and power in colonial narratives is revealed.en_US
dc.description.abstractKorku edebiyatı “maskesi” altında siyasi ve sosyal konulara gönderme yapan Le Fanu’nun “Carmilla” (1872) adlı eseri, farklı okumalara uygun, çok katmanlı bir kısa romandır. Eser hem İrlanda üzerindeki İngiliz baskısını alegorik biçimde gözler önüne sermekte, hem de Viktorya Çağı’nın toplumsal problemlerinden “kadın sorunu” üzerinde durmaktadır. Aslında bu iki konu birbiriyle oldukça ilgilidir çünkü sömürgeci ideoloji de kadın (sömürülen) / erkek (sömüren) ikiliği üzerine kurulmuştur. Bu çalışma Carmilla karakterini ve lezbiyen eğilimlerini eserin cinsiyet sunumu açısından ele almaktadır ve Carmilla’nın vampir ve lezbiyen doğasının, beyaz Anglo-Sakson erkeğin kurduğu siyasi ve ahlaki düzeni nasıl tehdit ettiğini sorgulamaktadır. Erkek Protestan otoritelere göre, Carmilla’nın doğaüstü güçleri toplumsal düzeninin devamı için yok edilmelidir. Avusturya kökenli Carmilla’nın hem Katolik inancını hem de İrlanda’yı temsil ettiği düşünüldüğünde, doğaüstü güzelliği ve varlığının oluşturduğu tehlike daha iyi anlaşılabilir. Bu açıdan, Le Fanu’nun kadın bir vampir kahraman kullanması çok amaca hizmet etmektedir: lezbiyen arzulara sahip Carmilla karakteri Viktoryen okurun gözünde “ahlaksızlığı” temsil etmekle kalmaz, yazara İrlanda’daki İngiliz sömürge tarihini kadın vücudu üzerinden alegorik bir biçimde işleme fırsat verir. Bu bağlamda, bu makale Carmilla’nın gözden düşüşünü (erkek gözünde melekten canavara dönüşümü) incelemekte ve sömürgeci anlatılarda aklı ve gücü temsil eden Anglo-Sakson erkeğinin kurallarına karşı çıkan kadını nasıl kötülükle özdeşleştirdiğini ortaya koymaktadır.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherDepartmentofEnglishLanguageandLiterature,FacultyofLetters,HacettepeUniversityen_US
dc.relation.ispartofThe Journal of British Literature and Cultureen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectLe Fanuen_US
dc.subject“Carmilla”en_US
dc.subjectIrish gothicen_US
dc.subjectcolonialismen_US
dc.subjectvampireen_US
dc.subjectİrlanda gotik edebiyatıen_US
dc.subjectsömürgeciliken_US
dc.subjectvampiren_US
dc.titleLe Fanu’s “Carmilla”: The Magical Female Body beyond the Colonial English Rationalismen_US
dc.title.alternativeLe Fanu’nun “Carmilla” Eserinde Sömürgeci İngiliz Akılcılığının Sınırlarını Aşan Büyülü Kadın Vücuduen_US
dc.typeArticleen_US
dc.departmentTOBB ETU English Language and Literatureen_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage78en_US
dc.identifier.endpage94en_US
dc.authorid0000-0001-7079-2486-
dc.institutionauthorKangüleç Coşkun, Kübra-
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
item.fulltextNo Fulltext-
item.grantfulltextnone-
item.languageiso639-1en-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypeArticle-
item.cerifentitytypePublications-
crisitem.author.dept07.01. Department of English Language and Literature-
Appears in Collections:İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü / Department of English Language & Literature
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

10
checked on May 6, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.