Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11851/11175
Title: Mimarlık Eğitimi ve Ankara için Gelecek Spekülasyonları
Other Titles: Architectural Education and Speculating about Ankara's Future
Authors: Öztoprak, Zelal
Ruhi Sipahioğlu, Işıl
Çağlar, Nur
Keywords: Mimarlık eğitimi
Diploma Stüdyosu
gelecek
güncellenme
heterojenleşme
Architectural Education
Diploma Studio
Graduation Studio
future
geterogeneous
Publisher: TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi
Abstract: Bu yazıda öğrenme ortamı ve çalışmaları aktarılan TOBB ETÜ Mimarlık Bölümü Diploma Stüdyosu, geleceğe dair derinlikli bir kavrayış geliştirmek üzerine araştırmalar yapmaktadır. Geleceğe dair bu araştırmaların birbirlerini besleyen ve karşılıklı gelişen iki araştırma nesnesi bulunmaktadır: mimarlık eğitimi ve Ankara. Mimarlık eğitiminin geleceği konusunda öncelikle dijital çağın getirdiği koşulların kavranması, eğitim programlarının ve anlayışının bu doğrultuda güncellenmesi gerekiyor. Ayrıca bugünün öğrencileri ve öğretim elemanları arasındaki, eğitimin tıkanmasına ve gerekli güncellemelerin yapılamamasına neden olan dil ve iletişim sorunlarının üstesinden gelinmesi gerekiyor. Mimarlık okullarının tek tipleşmesi yerine birbirleriyle ilişkilenerek ve kendilerini devingen bir biçimde her seferinde yeniden tanımlayarak kurgulanmaları gerekmektedir. Ankara'nın geleceğini kavramaya dair araştırmalar ise güncel konular hakkında spekülasyonlar üreterek, bugün atılan adımlarla kentin geleceğine etki etmeyi hedeflemektedir. Ankara'nın gündemindeki kentsel konulara dair tüm aktörleri kapsayan, bütüncül çözümler üretilmesi kente dair yeni kavrayışlar doğurmaktadır. Zaman zaman yerel yönetimlerle ve ilgili paydaşlarla da işbirliği içinde yürütülen stüdyo çalışmaları, küresel ölçekte kentleşmenin sunduğu olanaklar ve aynı zamanda yarattığı sorunlar üzerine farkındalık geliştirmeyi, Ankara ölçeğinde ise aksamaları, aşınmaları ve mimari bozulmaları belirleyerek tartışmaya açmayı benimsemektedir.
This article describes the learning environment and studies of TOBB ETU Department of Architecture Diploma Studio that conducts research on exploring and speculating about the future of two research objects that feed and develop each other: architectural education and Ankara. The studio considers it necessary to navigate the following challenges in order to enhance our educational practices: comprehending the opportunities/alterations brought by the digital age negotiating the divergences in the language use and communication means between today's students and faculty. rather than conforming to the uniformity of architecture schools interrelating schooEs to each other to pave the way for each school to dynamically reconstruct themselves upon their networks. Research on comprehending Ankara's future invoEves making designerly speculations at the studio about the most recent topics correlating not only on local Ankara's, but also global scale archiscapes. By encompassing all the interested stakeholders' ambitions, the studio devises new and inclusive interventions for today's city that may alter Ankara's future maybe beyond our immediate time. Studio studies, which are conducted from time to time in partnership with local governments and relevant stakeholders, are intended to foster awareness of the possibilities that urbanization offers at the global level, as well as the problems it causes. Under diverse umbreiia themes each year, the studio identifies and discusses disruptions, erosions, and architecturai deterioration on the Ankara scale.
URI: http://www.mimarlarodasiankara.org/dosya/dosya49.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.11851/11175
ISSN: 1309-8704
Appears in Collections:Mimarlık Bölümü / Department of Architecture

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

6
checked on Apr 29, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.