Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11851/11211
Title: Being Modern: Turkey And Turkish Pavilion At Expo 58
Other Titles: Modern Olmak: Expo ‘58’de Türkiye Ve Türk Pavyonu
Authors: Bancı, Selda
Keywords: Twentieth Century Turkish Architecture
Modern Architecture
Expo 58
World’s Fair
Multiple Modernities
Yüzyıl Türk Mimarisi
Modern Mimari
Expo 58
Dünya Fuarı
Çoklu Modenlikler
Publisher: BİLSEL
Abstract: The aim of this paper is to examine how Turkey's architecture evolved during the 1950s by focusing on the Turkish Pavilion at Expo 58. Although the pavilion was situated in Brussels for merely six months, there were plans to reconstruct it in Turkey once the Expo concluded. Unfortunately, this plan was never realized, and the pavilion was eventually forgotten. Nevertheless, despite its short existence, the pavilion holds significance in Turkish architectural literature as a remarkable instance of modern architecture. In contrast to initial assessments that primarily focused on the Pavilion's formal characteristics, this paper aims to present the Pavilion's unique architectural features. By doing so, the goal is to expand the analysis beyond the physical structure itself. This includes providing a brief overview of the broader context of Turkey and the world during the 1950s, as well as Turkish participation in this significant event. Through an examination of this particular case, the paper uncovers contrasting viewpoints regarding the modernist ideals prevalent during that era. My objective is to explore the concept of multiple modernities and how they manifest in relation to this case study.
Bu çalışma, Expo 58'deki Türkiye Pavyonuna odaklanarak 1950'li yıllardaki Türkiye mimarlığını incelemeyi amaçlamaktadır. Türkiye Pavyonu, Expo sona erdiğinde Türkiye'de yeniden inşa edilmesi düşünülerek tasarlanıp inşa edilse de bu plan hiçbir zaman gerçekleşmemiş ve unutuluşa terk edilmiştir. Ne var ki Brüksel'de altı ay süren kısa yaşamına karşılık yapı, modern mimarinin kayda değer bir örneği olarak mimarlık yazınında yer edinmiştir. Expo 58’deki Türkiye Pavyonunu öncelikli olarak biçimsel özellikleriyle ele alan ilk değerlendirmelerin aksine, bu çalışma analizi fiziksel yapının ötesine genişleterek Pavyonun benzersiz özelliklerini açığa çıkarmayı amaçlar. Dolayısıyla, pavyonun yanı sıra, 1950'li yıllardaki ortam ve Türkiye'nin bu önemli olaya katılımı da incelemeye dahil edilmiştir. Dönemin yaygın modern yaklaşımlarına ilişkin farklı duruşları ortaya çıkarırken bu çalışmayla amacım çoklu modernliklerin bu örnek özelinde nasıl ortaya çıktığını göstermektir.
URI: https://bilselkongreleri.com/panel/uploads/pdf/Truva%20Kongre%20Kitab%C4%B1%20G%C3%BCncel.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.11851/11211
ISBN: 9786259904092
Appears in Collections:Mimarlık Bölümü / Department of Architecture

Show full item record



CORE Recommender

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.