Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11851/3465
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBozdayı, Ayşe Müge-
dc.contributor.authorYanık, Zeynep-
dc.date.accessioned2020-04-20T11:07:36Z
dc.date.available2020-04-20T11:07:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationYanık, Z. (2019). Gestalt kuramı bağlamında reklam tasarımında mekan kullanımı. Ankara: TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]en_US
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11851/3465-
dc.description.abstractTüketim ve tasarım kavramlarını bir araya getiren reklam, ürün veya hizmet hakkında bilgi vererek ikna etme yolunu kullanırken, tasarım ve estetiği önceleyen anlayışa sahip bir iletişim aracıdır. Tüketici ile sağlanan bu iletişim toplumun içinde bulunduğu kültürü yansıtırken, aynı zamanda toplumu yönlendirici bir güce sahiptir. Bu güce sahip olan reklamın başarısı, tasarımın başarısı ile doğru orantılıdır. Bu araştırma kapsamında; günümüzde reklam anlayışını doğru tanımlamak amacıyla, öncelikle reklamın tarihçesi ele alınacak, reklamın verdiği mesajın tüketici tarafından anlamlandırma süreci olan algı ve görsel algı Gestalt algı kuramı bağlamında incelenecektir. Reklam tasarım ilişkisi analiz edilerek bileşenleri araştırılacak, reklam tasarımı, reklam mekanlarının tasarımı ve verdiği mesajın tüketici üzerindeki etkisi, disiplinler arası tasarım ve tüketici perspektifinden analiz edilecektir. Çalışmanın sonunda tez kapsamında hazırlancak reklam filmi izletilerek uygulanan anket ile izleyicilerin reklam mekanlarını ne kadar fark ettiği, reklamın vermek istediği mesajı mekanın ne kadar pekiştirdiğini, mekan tasarımının bütünlük sağlamadaki etkisini ölçme amacıyla, reklam tasarım ve mekan tasarım arasındaki ilişki elde edilen veriler ile değerlendirilecektir.tr_TR
dc.description.abstractAdvertisement, which brings design and consumption together, is a communication tool that prioritizes design and aesthetics while using ways of persuasion. This communication that is formed between the consumer and the advertisement reflects the cultural elements and it has a directive power on society. The success of an ad which has this power is directly correlated with the success of the design. The purpose of this research is to properly identify the understanding of advertisement in our current day and age by, firstly considering the history of advertisements and analyze the process of how the messages, that the advertisements offer, are interpreted by the consumer and analyse the visual perception in terms of Gestalts Perception Principle. The components of advertisement and design will be researched by analysing the relationship between them. Advertisement design, the design of the environment in the advertisements, and the affect that the message has on the consumer will be analyzed from a interdisciplinary design and consumer perspective. At the end of the research, participants will watch an advertisement, that is prepared within the context of the thesis, and fill out a survey. The point of this survey is to; see how much the participants will notice the advertisement spaces, how much the enviroment confirms the message that the advertisement is trying to send out, and the effects that enviromental design has on the integrity of the advertisement. Once the survey is complete, the relationship between advertisement design and enviroment design will be evaluated with this data.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherTOBB University of Economics and Technology, Graduate School of Economics and Social Sciencesen_US
dc.publisherTOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTasarımtr_TR
dc.subjectReklam Tasarımıtr_TR
dc.subjectGestalt Algı Kuramıtr_TR
dc.subjectMekan Unsurlarıtr_TR
dc.subjectReklamda Mekantr_TR
dc.subjectDesignen_US
dc.subjectAdvertisement Designen_US
dc.subjectGestalt Perception Theoryen_US
dc.subjectSpace Elementsen_US
dc.subjectAdvertisement Spaceen_US
dc.titleGestalt kuramı bağlamında reklam tasarımında mekan kullanımıen_US
dc.title.alternativeUtilization of spaces in advertisement design, in the context of gestalts theoryen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.departmentInstitutes, Graduate School of Economics and Social Sciences, Industrial Designen_US
dc.departmentEnstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.departmentEnstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tasarım Ana Bilim Dalıtr_TR
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.languageiso639-1tr-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Tasarım Yüksek Lisans Tezleri / Industrial Design Master Theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
585939.pdfZeynep Yanık_Tez58.55 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

396
checked on Apr 22, 2024

Download(s)

182
checked on Apr 22, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.