Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11851/3763
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAcar, Aktan-
dc.contributor.authorSoysal Acar, A. Şebnem-
dc.contributor.authorÜnver, Elif-
dc.date.accessioned2020-09-18T06:13:43Z-
dc.date.available2020-09-18T06:13:43Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationAcar, A., Soysal Acar, A. Ş., & Ünver, E. (2019). Mimarlık Bölümü Birinci Sınıf Öğrencilerinin Görsel-Mekânsal Becerileri Üzerine Bir Araştırma. METU Journal of the Faculty of Architecture, 36(2).en_US
dc.identifier.issn0258-5316-
dc.identifier.urihttp://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/articles/metujfa2019210.pdf-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11851/3763-
dc.description.abstractSpatial cognition and skills are of critical importance for architecture. During their education, architecture students are expected to use and develop visuospatial skills to generate/construct, retain, rotate, and manipulate space mentally and physically through physical and digital representations. This study was designed and conducted to fill the gap in researches on the first-year architecture students' spatial skill evaluated by means of neuropsychological tests. The goal of the study was to investigate the potential connections between the first architecture students' visuospatial skills and art training or education prior to the university education. 128 students participated to the research voluntarily. For visuospatial skills Raven Standard Progressive Matrices (RSPM) test was administrated. The findings demonstrated that first year architecture students' performances on neuropsychological tests assessing visuospatial skills were compatible with the norm scores and their cognitive development level. Participants with art training prior to university performed better in RSPM total, and RSPM subtest E. The results supported the previous studies claiming that art training and/or education have a positive impact on spatial cognition and visuospatial skills.en_US
dc.description.abstractMimarlık eğitimi öğrencilerin görsel-mekânsal becerileri ve yetkinlikleri ile doğrudan ilişkilidir. Eğitimleri boyunca öğrencilerden mekânı zihinsel ve fiziksel olarak kurabilmek, düzenleyebilmek, döndürebilmek ve dönüştürebilmek için görsel-mekânsal becerilerini kullanmaları ve geliştirmeleri beklenmektedir. Bu çalışma mimarlık birinci sınıf öğrencilerinin, yükseköğrenim öncesinde aldıkları sanat eğitimi ile görsel-mekânsal becerileri arasındaki ilişkiyi araştırmak amacıyla yapılmıştır. Görsel-mekânsal beceri düzeyinin belirlenmesi için nöropsikolojik araçlar kullanılmış ve psikometrik değerlendirme yapılmıştır. Çalışmada genel zekânın en iyi yordayıcıları arasında yer alan nöropsikolojik testlerden Raven Standart İlerlemeli Matrisler Testi (RSİM) kullanılmıştır. Çalışmaya 128 gönüllü öğrenci katılmıştır. Bulgular öğrencilerin nöropsikolojik değerlendirme sonuçlarının norm puanlarla ve bilişsel gelişim seviyeleri ile uyumlu olduğunu göstermektedir. Yükseköğrenim öncesi sanat eğitimi almış katılımcıların RSİM toplam ve RSİM E alttesti sonuçlarının sanat eğitimi almamış öğrencilerden daha yüksek olduğu belirlendi. Çalışmanın bulguları sanat eğitiminin uzay biliş ve görsel-mekânsal becerilere olumlu katkısını ortaya koyan diğer çalışmaları desteklemektedir.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherMiddle East Technical Universityen_US
dc.publisherOrta Doğu Teknik Üniversitesitr_TR
dc.relation.ispartofMETU Journal Of The Faculty Of Architectureen_US
dc.relation.ispartofODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectArchitectural educationen_US
dc.subjectvisuospatial skillsen_US
dc.subjectart trainingen_US
dc.subjectRaven Standard Progressive Matricesen_US
dc.subjectMimarlık eğitimitr_TR
dc.subjectgörsel mekânsal becerilertr_TR
dc.subjectsanat eğitimitr_TR
dc.subjectRaven Standart İlerlemeli Matrisleritr_TR
dc.titleMimarlık Bölümü Birinci Sınıf Öğrencilerinin Görsel-Mekânsal Becerileri Üzerine Bir Araştırmaen_US
dc.title.alternativeA Research On The Visuospatial Skills Of First Year Architecture Studentsen_US
dc.typeArticleen_US
dc.departmentFaculties, Faculty of Fine Arts Design and Architecture, Department of Architectureen_US
dc.departmentFakülteler, Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümütr_TR
dc.identifier.volume36-
dc.identifier.issue2-
dc.identifier.startpage73-
dc.identifier.endpage92-
dc.authorid0000-0001-7243-3575-
dc.identifier.wosWOS:000506831800019en_US
dc.institutionauthorAcar, Aktan-
dc.identifier.doi10.4305/METU.JFA.2019.2.10-
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.scopusqualityQ3-
item.fulltextNo Fulltext-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeArticle-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextnone-
crisitem.author.dept06. Faculty of Architecture and Design-
Appears in Collections:Mimarlık Bölümü / Department of Architecture
WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / WoS Indexed Publications Collection
Show simple item record

CORE Recommender

SCOPUSTM   
Citations

1
checked on Sep 23, 2022

WEB OF SCIENCETM
Citations

1
checked on Sep 24, 2022

Page view(s)

114
checked on Dec 26, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.