Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.11851/5349
Title: MACAR HALK OYUNLARINA DAİR
Other Titles: Hungarian Folk-Dance
Authors: Csakı, Eva
Kamalı, Hatice
Yıldırım, Rabia Sena
Keywords: Antropoloji
Folklor
Abstract: Halk bilimi çalışmaları Romantizm akımıyla birlikte Avrupa'da yoğunluk kazanmış ve pek çok araştırmacıyı çeşitli folklorik unsurları derlemeye yöneltmiştir. Tarihi arka planında bazı acılarla yüzleşmek zorunda kalan Macarlar için bu halk bilimi derlemeleri büyük önem taşımış ve bilim insanları Macarların yaşadığı bölgelerde gezerek dans, müzik, türkü gibi folklor ögelerini derleyip toplamaya başlamışlardır. Bela Bartok, Zoltan Kodaly gibi isimlerin halk müziği derlemelerini pek çok önemli çalışma takip etmiştir. 1970'li yıllarda etnomüzikolog György Martin'in Macarların yaşadığı bölgeleri dolaşarak halk danslarını yazıya geçirdiği çalışması Macar halk oyunları açısından oldukça değerlidir. Son olarak, Macarların günlük dertlerden uzaklaşmak ve eğlenmek amacıyla toplanıp dans etmelerine dayanan Tanchaz (Dance House) hareketi Macar Halk Oyunları'nın korunması ve gelişimi açısından önemlidir
In the long course of Hungarian history, culture has been a decisive point, that makes a difference as for the question of nationality. Hungarians had not spent the long centuries while migrating on the steppe area before they found their final homeland in the Carpathean Basin. It was especially the Turkic influence that exerted a major effect on Hungarian culture. Language has been widely researched from this point of view unlike other fields like religion, folklore, music, tradition, etc. Hungarian folk-dance has been a very important tool of self identity as for the questions of nationalities. The way people have their mother tongue to express their thoughts, they have folk-dance to express their feelings. Unlike language folk-dance is available for anyone without being a born national, because it has a universal capacity for expression. Hungarian Dance House was first held in Budapest for the first time in 1972 as kind of a protest against the Soviet rule, as kind of a delightful wish for freedom, as kind of a highly valued way of entertainment, that globalisation can not influence. It was not by chance that Unesco considered the dance house teaching method as a valuable knowledge and this is why it got to the list of intangible world heritage
URI: https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/240819
https://hdl.handle.net/20.500.11851/5349
ISSN: 1308-4445
Appears in Collections:Tarih Bölümü / Department of History
TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

66
checked on Apr 22, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.